Drie onmisbare acties om van je website een effectief verkoopkanaal te maken

door in Klantcontact
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 7010
  • 0 reacties
7010
Drie onmisbare acties om van je website een effectief verkoopkanaal te maken

Ondernemers worstelen wat af met hun website. In gesprekken met ondernemers komen vaak de volgende onderwerpen ter sprake:

  • ‘Ik vind het lastig om meer bezoekers naar mijn website te krijgen’.
  • ‘Er komen bezoekers naar mijn website, maar die vertrekken snel weer’
  • ‘Mijn website ontwikkelaar regelt alles voor me, zelf weet ik er niet zoveel van’
  • ‘Ik begrijp het niet: de afbeeldingen en mijn logo zien er goed uit. Wat ontbreekt er?’

Samengevat doet je website dus niet wat hij zou moeten doen. Maar laat me je geruststellen: meestal is dat niet jouw fout. Verderop vertel ik je waarom dat zo is. 

Het goede nieuws is dat er maar drie dingen zijn de je moet weten om deze problemen op te lossen.

Wat je leert in deze blogpost:

  • De drie dingen die je moet weten als je een website wilt waarmee je jouw diensten verkoopt.
  • Waarom het belangrijk is zakelijke doelen te hebben wanneer je een website laat bouwen.
  • Hoe je ervoor zorgt dat je website met een kleine investering veel meer toegevoegde waarde levert.

Daar gaan we dan!

Laat je niet afleiden door creatieve bedenksels

De voornaamste functie van je website is om jouw bedrijf te promoten en om je diensten te verkopen. De ervaring van bezoekers op je website en een goed website ontwerp zijn daarom belangrijk. Toch ligt wat betreft het ontwerp de focus nog te vaak op fraaie maar tegelijk onnodige details. Details die onvoldoende waarde toevoegen aan hetgeen je wilt verkopen en daarmee de groei van je bedrijf in de weg staan. Houd het ontwerp van je website daarom zo overzichtelijk en eenvoudig mogelijk.

Waarom werkt het niet?

Wanneer we aan het rondstruinen zijn op internet worden we overspoeld door een gigantische hoeveelheid informatie. Het gevolg is dat onze concentratieboog zienderogen afneemt: per webpagina beslissen we binnen een paar seconden of de informatie relevant voor ons is en of we verder willen lezen.   

Dus als een bezoeker van je website niet direct vindt wat hij zoekt zal hij je websitepagina razendsnel verlaten. En niet meer terugkomen. Waarschijnlijk handel je zelf ook zo wanneer je naar informatie op zoek bent.

Hoe kan je jouw website voor je laten werken?

Dat is niet zo moeilijk als het lijkt. Een goede website is zo ingericht dat je er de volgende drie doelstellingen mee realiseert:      

Doelstelling 1: converteer bezoekers naar vrienden

Wat je website op zijn minst moet doen is van inkomend verkeer (bezoekers die proactief naar je op zoek zijn, die via een aanbeveling je website bezoeken of op je advertentie geklikt hebben)   aanmelders (vrienden) op je mailing lijst maken. Technisch wordt dit een opt-in genoemd. Omdat niet iedereen zich direct zal aanmelden, zijn er verschillende tools die je helpen bij het systematisch verzamelen van email adressen zoals:

  • Een autoresponder tool voor het versturen van emailing campagnes (bijvoorbeeld Active Campaign, Mailchimp, Blinker)
  • Opt-in formulieren op iedere pagina van je website. Voeg er een gratis cadeautje aan toe zoals een PDF rapport, videoclip of podcast).
  • Gebruik pop-up windows (iedereen heeft er een hekel aan maar het werkt).

Deze tools helpen je om van je website een zogenaamd lead-generation tool te maken waarmee je van bezoekers vrienden maakt en een groep potentiële klanten opbouwt.

Doelstelling 2: converteer vrienden naar klanten 

Zodra een bezoeker een vriend geworden is en een eerste indruk heeft wie je bent, start het proces waarbij ze je beter gaan leren kennen. Dat proces bouw je op door regelmatig contact te onderhouden en je potentiële klanten te voorzien van waardevolle informatie. Maak ze daarbij attent op je instapdiensten: laaggeprijsde diensten die het hen zo makkelijk mogelijk maken te ontdekken wat je te bieden hebt.

Zo ontwikkel je een groep klanten die jou begint te vertrouwen en maak je van je website een verkoopkanaal met veel toegevoegde waarde.    

Doelstelling 3: blijf je kennis en ervaring delen met (potentiële) klanten

Alle kennis waarmee je jouw potentiële klanten helpt hun probleem op te lossen is waardevol. Blijf die kennis daarom delen zodat je je vertrouwensband met hen verder ontwikkelt en versterkt. Hier kun je aan werken door:

  • Regelmatig blogposts te schrijven en te publiceren over onderwerpen die betrekking hebben op je potentiële klanten.
  • In je blogposts te wijzen op diensten waarmee je potentiële klanten verder kunt helpen.
  • Een emailing over je nieuwe content te versturen om betrokkenheid en interactie te stimuleren.
  • De inleiding van je blogpost op Linkedin te plaatsen met een link naar het hele artikel op je website.
  • Een tweet te versturen met de titel van je blogpost en een link ernaar toe.

Het realiseren van deze doelstelling helpt je om je potentiële klanten te blijven overtuigen van jouw toegevoegde en ervoor te zorgen dat ze ook andere diensten van je aanschaffen.   

Misschien den je nu ‘dit is me te technisch, ik weet hier onvoldoende van’. Dat kan ik me voorstellen. Toch is het voor de continuïteit van je bedrijf noodzakelijk hiermee aan de slag te gaan. Kom je er niet uit vraag dan om hulp, bijvoorbeeld aan een website ontwikkelaar.

 Vier tips ‘to get things done’

Deze drie doelstellingen realiseren gaat niet vanzelf. Daarom geef ik je vier tips die je gaan helpen om het voor elkaar te krijgen.

  1. Beantwoord de volgende vraag bij:
  • Doelstelling 1(converteren van bezoekers naar vrienden): wat kan ik creëren om potentiële klanten aan te trekken?
  • Doelstelling 2 (converteren van vrienden naar klanten): hoe kan ik ervoor zorgen dat ik met mijn (potentiële) klanten in contact blijf en ervoor zorgen dat ze mijn producten/diensten afnemen?
  • Doelstelling 3 (blijf je kennis en ervaring delen): hoe zorg ik ervoor dat ik weet waar mijn klanten mee worstelen en hoe kan ik hun problemen adresseren?
  1. Gebruik de antwoorden op bovenstaande vragen voor het maken van aantrekkelijke teksten op je website en van waardevolle inhoud die je gratis gaat weggeven zoals PDF rapporten of een gratis quickscan.
  2. Gebruik deze antwoorden ook voor het schrijven van blogposts Linkedin Pulse en Facebook posts.
  3. Vraag feedback aan je beste klanten en verbeter daarmee je teksten en inhoud.

En dan nog een hart onder de riem: het vergt tijd om een groep potentiële klanten op te bouwen. Verwacht dus niet binnen een paar weken al resultaat, heb geduld (dat is lastig, ik weet het). Maar liever iets moois opbouwen waarmee je op de lange termijn het voortbestaan van je bedrijf kunt waarborgen, dan snel iets in elkaar flansen waar je je klanten niet echt mee helpt!     

Vond je dit artikel de moeite waard en wil je meer weten over strategieën die je helpen bij de groei van je bedrijf, dan is de gratis 30-day Business Reboot Challenge echt iets voor jou. In deze Challenge:  

  • Ontvang je 30 dagen achter elkaar iedere dag een email met daarin een korte opdracht. Iedere opdracht heeft tot doel om nieuwe klanten aan trekken, je zichtbaarheid en herkenbaarheid te vergroten en structureel interactie met je klanten op te bouwen.
  • Zijn de opdrachten zijn helemaal gratis.
  • Sta je in contact met honderden ondernemers zoals jij waarmee je van gedachten kunt wisselen, advies aan kunt vragen en die je ondersteunen.

Reacties

  • Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft

Geef hier je reactie

Gast donderdag, 28 maart 2024